sinterklaas - Reisverslag uit Khartoem, Soedan van Ineke Gerrits - WaarBenJij.nu sinterklaas - Reisverslag uit Khartoem, Soedan van Ineke Gerrits - WaarBenJij.nu

sinterklaas

Door: ineke

Blijf op de hoogte en volg Ineke

03 Mei 2010 | Soedan, Khartoem

Vrienden/innen


Toen ik in Sudan aankwam was ik in het bezit van vier stringetjes, de rest zou toch snel komen. Op zich is dat goed te doen en ik heb mezelf aangeleerd om bij elke douche beurt het stringetje ook even mee te soppen. Afgelopen week echter kwam ik erachter dat twee van deze kostbaarheden van de waslijn zijn verdwenen. Dat brengt de stand dus nog op twee.
Ik heb een (1) dienstbroek (ook nog zelf aangeschaft bij outdoor winkel) want de rest zou toch snel komen. En op zich is dat best te doen, elke twee dagen de broek even in een sopje (nee niet door mijn cleaning lady) uurtje drogen en de broek kan weer aan. Inmiddels, na tweeënhalve maand is de broek bijna doorzichtig geworden. (maar goed dat niet al m’n strings gejat zijn.
Ik heb een paar dienstschoenen, de rest zou toch immers snel komen, die al lang niet meer zwart zijn. Ook begint er zich binnenin onder mijn inlegzool een boeiende mos/schimmel cultuur te ontwikkelen. We werken zeven dagen per week, dus de schoenen (en broek) worden elke dag gedragen.
Mijn Griekse cursus heb ik willekeurig ingepakt en het blijkt dat ik de boeken vanaf les 25 bij me heb. De rest van het lesmateriaal zou toch immers snel komen. Ik ben tot de conclusie gekomen dat beginnen bij les 25 toch wat te hoog gegrepen is voor me.
Mijn homeopathische pillen voor overgangsklachten had ik in beperkte mate bij me, de rest zou toch immers snel komen. Inmiddels is mijn voorraad op en loop ik hier de halve dag rond met een rode kop van de opvliegers. Hetgeen niemand verder opvalt, want de temperaturen liggen nog steeds rond de 35 graden.
Mijn sportschoenen, ja jullie voelen de bui al hangen, zitten ook in de bagage die nog steeds onderweg is en omdat ik hier toch iets aan sport wil doen loop ik nu, tijdens het voetballen met de Bangladeshi op basketbal schoenen die ik op de markt in Torit heb kunnen kopen, maar die helaas een maatje te groot zijn.
Om nog maar niet te spreken over m’n regenkleding, shampoo (is hier niet te koop) kookspullen, bestek (tot nog toe kon ik het redden met het plastic bestek dat we hebben gekregen in het vliegtuig op de heenreis) haarverf (ja ik ben grijs aan het worden)
Het dagelijkse eentonige voedsel, rijst bonen en groene blaadjes kan ik gelukkig aanvullen met het voedsel dat mijn schoonouders me, in kleine pakketjes sturen en de pakjes die ik van te voren heb ingepakt, met jullie ontbijtkoek, muslirepen etc.die elke week door die zelfde schoonouders naar het postkantoor worden gebracht. (lau en Maria mijn dank hiervoor)
Vandaag zijn er weer een aantal heli’s geland op teamsite Torit en als kinderen op pakjesavond stonden we te wachten of onze kisten bij de cargo zouden zitten..
Maar helaas de sint heeft wederom niet aan ons gedacht. Het schijnt niet mogelijk te zijn om de kisten, die we op 27 januari hebben ingeleverd hier op de teamsite te kunnen krijgen.
Het wachten is dus maar weer op de volgende vlucht a.s. vrijdag, maar mijn geloof in de sint begint drastisch af te nemen.
Toch is het nog steeds goed toeven hier, het leven op het UN kamp is een leuke ervaring, iedereen zit hier in hetzelfde schuitje. Er ontstaan leuke gesprekken, vriendschappen, spontane etentjes en uitwisselingen van culturele gebruiken.
Het geeft me ook te denken, het leven hier zo onder toch wel redelijk primitieve omstandigheden en het leven thuis, dat zo gevuld is met allerlei luxe artikelen en mogelijkheden die ik in Nederland altijd zo van zelfsprekend vond.
Voor ons, internationals is het maar tijdelijk, wij gaan ooit weer terug naar onze eigen cultuur, familie, vrienden, werk en alle andere dingen die we altijd maar als gewoon ervaren.
Voor de mensen hier in Sudan blijft het sappelen en zij kunnen alleen maar dromen van al die dingen, die voor ons zo normaal zijn.

Nou jongens ik ga m’n te grote sportschoenen uittrekken, douchen, m’n stringetje wassen,
m’n uniformbroek van de lijn halen, talkpoeder in m’n dienstschoenen gooien, cultuur uitwisselen met m’n buurman uit Moldavië, terwijl ik ontbijtkoek nuttig en dan is het alweer bedtijd.

Salam






  • 03 Mei 2010 - 19:49

    Lau En Maria:

    Hi Ineke,
    kunnen jullie de kisten niet zelf ophalen met een huurauto of door Dirk laten meenemen als hij terugkomt?
    Wij sturen je in ieder geval 600 gr. strings voor het geval je de andere ook nog kwijtraakt.
    liefs

  • 03 Mei 2010 - 20:56

    Ruud En Wilma:

    Beste Ineke, wij kennen elkaar nog niet alleen van de verhalen van Maria en Lau Anita,s ouders.Maria is mijn Zus{je},maar dat zul je wel gehoord hebben van Anita. Wat ik zoal begrijp is het bij jullie ook geen vetpot.En dan nog zolang op je spullen moeten wachten,niet te geloven. Als ik je was zou ik 220 volt aan je stringetjes bevestigen dan blijft men er zeker vanaf.Of je zou een controle moeten houden allemaal in de houding alleen met het ondergoed,lijkt me een mooi vertoning worden.Ineke we hopen dat als jullie beiden weer in het natte Holland terug zijn we gauw kennis met je mogen maken. Veel succes toegewenst,Wilma.

  • 04 Mei 2010 - 06:57

    Monique:

    Oh kom er eens kijken wat ik in mijn stringetje heb :)
    De knecht stond te lachen en riep mij reeds toe, wie zoet is krijgt lekkers en dat sturen we naar Afrika toe.
    Oh lieve Snikkelaas geef Ineke haar spullen terug, want zij is bijna net zo grijs als U.

    Zet die grote schoen maar voor je hut en wie weet binnenkort, zit ie helemaal vol met haver en gort. (Geen wortel erin want die wordt toch gejat door diezelfde buurman die je stringetje draagt)

    xxx
    Monique

    (Geef deze Sint uit Zandvoort wel effies t adres van die schoen :)

  • 04 Mei 2010 - 19:05

    Elise:

    Hey Ien
    Wat ontzettend naad zeg, dat je zo lang op je spullen moet wachten. Gelukkig zit je in een warm land. Hoe lang ben je daar nou al? Ik ben al de tijd kwijt dus ben benieuwd hoe dat met jou zit. Mis je al dingen of is gemis nog niet aanwezig? T zal na de zomer worden dat we een rondje meer kunnen lopen. Ien het ga je goed en doe voorzichtig.

    xxx

  • 04 Mei 2010 - 19:07

    Elise:

    Ik bedoel natuurlijk niet uit je kist maar gewoon dingen van thuis, je bedje, nederlandse kaas, melk, jacko enz

  • 04 Mei 2010 - 20:51

    Jetty:

    Hé Ineke, stuur dat adres van die schoen ook eens door aan mij.
    Hoop voor je dat die kist er vrijdag is. Zal toch wel?
    HGJJ

  • 07 Mei 2010 - 21:05

    Hannie:

    Hoi Ineke, ik hoorde van Harm dat je vandaag eindelijk je kisten hebt gekregen.....wat zul jij blij zijn, nu die van Harm en Dirk nog!!!!!
    liefs Hannie

  • 08 Mei 2010 - 06:45

    Marcel W:

    Het is dus toch waar........dat oudere weer in Sinterklaas beginnen te geloven ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Soedan, Khartoem

Soedan

Recente Reisverslagen:

11 Augustus 2010

Onderweg

03 Augustus 2010

Piece by Piece

22 Juni 2010

Weer op het nest

31 Mei 2010

Het missie leven

17 Mei 2010

kippen requiem
Ineke

Actief sinds 08 Feb. 2010
Verslag gelezen: 284
Totaal aantal bezoekers 50958

Voorgaande reizen:

23 Februari 2010 - 25 Augustus 2010

Soedan

Landen bezocht: