Elections - Reisverslag uit Khartoem, Soedan van Ineke Gerrits - WaarBenJij.nu Elections - Reisverslag uit Khartoem, Soedan van Ineke Gerrits - WaarBenJij.nu

Elections

Door: ineke

Blijf op de hoogte en volg Ineke

10 April 2010 | Soedan, Khartoem

Vrienden/innen,

Het gewone leven op de teamsite is weer begonnen. Nou ja helemaal gewoon is het ook niet, want op 11, 12 en 13 april worden de verkiezingen gehouden in Sudan. Dat is een hele happening, want het is voor het eerst in 24 jaar dat het volk van Sudan weer mag kiezen.
Er wordt druk campagne gevoerd en het hele stemgebeuren is een gigantische operatie, die veel voorbereiding en planning vereist. Niets ten nadele van de mensen hier, maar dat zijn eigenschappen waar men hier niet hoog op scoort.
De gemiddelde Sudanees leeft bij de dag en kijkt absoluut niet vooruit, dat is gezien de geschiedenis en de leefomstandigheden misschien ook wel logisch.
De taak van de UNPOL voor, tijdens en na de verkiezingen is monitoren en adviseren.
Er zitten hier op het kamp ook UN burger medewerkers die zich wel bezig houden met het opzetten en begeleiden van de hele operatie. Het transporteren van de stembiljetten gebeurd bijvoorbeeld wel gedeeltelijk met UN helikopters. Dit is gezien de afstanden in dit land ook wel noodzakelijk. Er zitten meer haken en ogen aan deze verkiezingen. Voor de zittende president Omar el Bashir ligt er bijvoorbeeld nog een “uitnodig” om eens te komen praten bij het Internationale Strafhof in Den Haag. Het is een immense taak om iedereen in Sudan te bereiken, een groot gedeelte van de bevolking is analfabeet, de mensen moeten in totaal 12 keer hun stem uitbrengen. Verschillende belangrijke kandidaten hebben of dreigen zich terug te trekken. Ik las de afgelopen dagen in een van de artikelen de volgende uitspraak:”Verkiezingen in Sudan is als een olifant leren vliegen”

Hier in Torit is wel te merken dat er iets gaande is, er is bijvoorbeeld bijna geen vers voedsel meer op de lokale markt te koop (er was al niet zo veel) omdat er op dit moment geen aanvoer is vanuit de buurlanden Oeganda en Kenia.
De door de UN gegeven politie trainingen liggen tot ongeveer 21 april helemaal stil. Alle politie mensen, zowel de oude garde als de nieuwe studenten worden ingezet voor de verkiezingen. Er zijn veel waarnemers en hulporganisaties actief op dit moment.
Bij ons op het UN kamp draaien we (UNPOL) nu 24 uurs diensten, dat inhoud dat er 24 van de dag een duty officier is aangewezen.
Er vliegen dagelijks meerdere helikopters op Torit, terwijl dit normaal maar twee maal per week is. De UNMO’s (militairen) voeren meer verkennings patrouilles uit.
Ik kan niets merken van spanningen of vijandige gevoelens vanuit de plaatselijke bevolking
naar de Un medewerkers toe, de mensen zijn even vriendelijk als altijd.
We gaan het zien en beleven de komende drie dagen

Voor de mensen in Sudan hoop ik dat de olifant de komende drie dagen gaat vliegen.

Salaam

Ineke

• 10 April 2010 - 16:11

Jetty:

En dan ook in de lucht blijft en niet neerstort
    ;-)
    Ha Ineke, ik ben weer terug uit het verre Holten, heb het heerlijk gehad. Ik zal het nieuws de komende dgn extra in de gaten houden,hoop dat het allemaal goed verloopt(voor de begrippen van Sudan dan)
    Hou je haaks, LGJJ

• 11 April 2010 - 12:25

Lau En Maria:

Hai Ineke,
    Spannend deze dagen bij jou. Inmiddeld zijn van deze dagen weer de helft voorbij en we hopen dat deze in ieder geval rustig verlopen zijn voor jullie. Je hebt natuurlijk maar weinig zicht op wat er in de rest van Soedan afspeelt. Laten we hopen dat de verkiezing iets oplevert voor de bevolking, maar het zal denken wij, zo maar bij het oude blijven.
    Prachtig foto van the votes, hopelijk is dit zo. Je kunt er gelukkig met heel veel humor naar kijken. Gezellig poesje heb je daar, beetje schoon of.....
    We wensen je de komende dagen sterkte toe en hopen na die tijd je gauw weer te spreken.
    liefs van ons

• 12 April 2010 - 20:58

Eric:

Beter laat dan nooit een reactie uit hvs.
    Heel indrukwekkend ook de verhalen met anita en de kinderen. Blij dat de verkiezingen nog enigszins rustig verlopen, al zal het weinig veranderen in dit land.
    Hoe je goed en wees voorzichtig!

• 13 April 2010 - 18:44

Ruud (zandvoort):

Wat maak jij toch weer allemaal mee Ineke..geweldig! Hoop dat alles rustig is verlopen...ik hou je in de gaten!