Geen bisschop wel nieuwe vrienden - Reisverslag uit Khartoem, Soedan van Ineke Gerrits - WaarBenJij.nu Geen bisschop wel nieuwe vrienden - Reisverslag uit Khartoem, Soedan van Ineke Gerrits - WaarBenJij.nu

Geen bisschop wel nieuwe vrienden

Door: ineke

Blijf op de hoogte en volg Ineke

22 Maart 2010 | Soedan, Khartoem

Vrienden/innen,

Het lijkt alsof ik hier al maanden zit, zo vertrouwd is het op de een of andere manier.
Ik ga steeds meer van dit land en zijn mensen houden.
De afgelopen dagen samen met Harm en Dirk wat lessen verzorgd voor de training van de studenten. Vandaag zouden we ook weer les moeten geven maar om de een of andere reden gingen de trainingen niet door. Waarom niet……..ik zou het niet weten. Er is niemand die daar een zinnig antwoord op heeft, het is gewoon zo. (punt)
Vanmiddag na het werk, samen met Harm, nog even naar Torit gegaan om te kijken of de Bisschop (ik had eerder vermeld dat het een kapelaan is geloof ik) aanwezig was. Na weer wat heen en weer vragen bleek dat de goede man nog in Rome zat. Zeker wat vakantie dagen aan zijn reisje naar de Paus vastgeplakt.
We zijn van Torit terug gelopen naar het UN kamp (kilometer of vier) en hebben onderweg wat aan community policing gedaan. Het is verbazingwekkend hoe vriendelijk en open de mensen hier zijn. Als je iets of iemand ziet die je interesse heeft gewekt, stap er dan gewoon op af en maak een praatje. De mensen zijn altijd bereid tot een gesprekje. Het is ook opvallend dat heel veel mensen hier redelijk Engels spreken. Dat komt misschien omdat Torit een, voor Afrikaanse maatstaven best een grote stad is. In het verleden zijn hier veel Engelsen geweest. Dit is ook nog te zien aan de gebouwen, zoals het ziekenhuis en de gevangenis, die beiden in 1945/48 door de Engelsen zijn neergezet.
Vlak bij het UN kamp, een stukje van de weg af, zagen we een man en een vrouw bezig om een toekel te bouwen. Nieuwsgierig hoe dat er nou uit zou zien, zijn we door de bossage ‘s
naar de mensen toegelopen. Het was een oudere man met een veel jongere vrouw, die de binnenkant van de toekel aan het besmeren waren met modder. We raakten aan de praat met de man, die spontaan vertelde dat dit zijn vierde vrouw was en dat ze voor haar een onderkomen aan het maken waren. De man vertelde dat hij ingenieur was geweest vroeger en dat hij ook buiten Sudan had gereisd. Even later kwamen er twee keurig uitziende jongens aan, dat bleken de zoons van (vermoedelijk) de man te zijn. Zij kwamen net van school.
Na beloofd te hebben morgen terug te komen, om te kijken hoe het dak erop zou gaan, hebben we afscheid genomen.

Afgelopen zaterdag zijn we met z’n drieën naar het ziekenhuis van Torit gegaan. Ook hier werden we hartelijk onthaald. De dokter werd gebeld en kwam van huis om ons een rondleiding te geven. Ik moet zeggen dat we alle drie onder de indruk waren van de erbarmelijke toestand waarin dit ziekenhuis verkeerd. Er is aan alles te kort, de toestanden zijn ronduit onhygiënisch te noemen. De materialen die er wel zijn, zijn sterk verouderd.
Het is een ziekenhuis dat valt onder de verantwoordelijkheid van de regering, maar de aanvoer van medicijnen en hulpmiddelen is ontoereikend. Het aanbod van patiënten is erg groot, de mensen worden hier gratis behandeld en krijgen gratis medicijnen.
De “zalen” waarin de patiënten zijn ondergebracht zijn verdeeld in afdelingen voor schotwonden (best wel veel), voor zwangere vrouwen waarvan de zwangerschap niet goed verloopt, voor ondervoede kinderen, voor kinderen met malaria. En de rest wordt gewoon bij elkaar gelegd. De familie speelt hier een grote rol, want het ziekenhuis voorziet de patiënten niet van eten, dat moet de familie doen. Rond het bed van een patiënt hangen dan ook meestal een aantal verwanten rond.
Toen we de kinderbarakken verlieten zagen we buiten, tegen de gevel een dekentje liggen. onder het dekentje kwam een handje vandaan . Dit kindje had het niet gered en was zolang buiten neergelegd.

Tja……dat is ook Afrika, ondanks alle vriendelijkheid en wil om te overleven heb ik het gevoel dat een mensenleven niet veel betekend hier.
In de tijd dat wij hier zijn, nu ruim een week, zijn er al twee jongens, van rond de vijftien jaar, dood gevonden bij de rivier.

Nou dit is geen goede zin om mijn verslag mee te eindigen, daarom maar een anekdote vanuit de training. Ik heb een gedeelte verzorgd over huiselijk geweld (domestic violence)
en vanuit mijn westerse achtergrond wilde ik het zo goed mogelijk duidelijk maken.
Op een gegeven moment zei ik “huiselijk geweld is iets dat zich tussen leden van een familie afspeelt en meestal plaatsvindt achter een gesloten deur” hierop lag de hele klas flauw van het lachen, want die toekels hier hebben natuurlijk helemaal geen deur.
Het was trouwens wel een onderwerp dat de gemoederen bezig heeft gehouden, want hoewel de studenten het er over eens waren dat geweld niet goed te praten is waren er toch wel een paar twijfel gevallen, waarin het misschien toch wel geoorloofd was. Er was bijvoorbeeld een vraag over wat een man dan moest doen wanneer zijn vrouw geen zin in sex had? Op mijn antwoord dat het dan niet zou gebeuren kwam direct de vraag, ja maar wat dan als ze het de tweede avond ook niet wil? Tja toch maar het advies gegeven de vrouw dan op een wat charmantere manier over te halen.


Salam,
Ineke





  • 22 Maart 2010 - 19:19

    Anita:

    Lieve Ineke, wat vreselijk om dode kinderen te zien zeg. En twee jongens van 15 jaar. Jeetje zeg, voel je je nu al niet machteloos? Wat een wereld van verschil he?

    Wel geweldig dat JIJ de mannen moet vertellen wat te doen als een vrouw geen zin heeft. Misschien kan je er een soort van 'verleidingscursus' aan koppelen. Dan zijn ze helemaal niet meer daar weg te slaan!

    liefs,
    Anita


  • 22 Maart 2010 - 21:17

    Poppenkast:

    Hallo andere Poppenkast,

    Hoe is het met je. Ondanks dat ik niet altijd reageer, lees ik trouw je verslagen. Buitengewoon interessant. Vooral met de foto's erbij. Ik denk aan jou iedere dag. Gelukkig vermaak jij je uitstekend. Ik hoef mij geen zorgen te maken. Doe je ding en het komt goed. Liefs en een dikke zoen voor jou en Anita.

  • 24 Maart 2010 - 12:03

    Sander Blaakmeer:

    Dag Ineke,

    Hier op de meer en vaart is alles rustig. Ik vond het erg leuk om je verhalen te lezen en de foto's te bekijken. Wat een verschil met nederland, maar wat een indrukken en wat een geweldige ervaring moet dit zijn. Hou je sterk in Sudan en we denken aan je hier op Meer en Vaart. Groetjes Sander

  • 24 Maart 2010 - 12:58

    Els:

    Hoi Ineke,
    Dit was een verassing dat ik je zo maar een berichtje kan sturen naar het verre Soedan.
    Hoe is het met je? Gaat alles een beetje naar wens?
    We missen je wel want er valt niet zoveel meer te lachen, maar hopelijk komt dat weer als je terug bent.
    Het flesje met mijn naam heb ik centraal neergezet zodat ik steeds even aan je denk als ik het zie.
    Nou In, doe je best zodat we hier aan de Meer en Vaart geen klachten over je krijgen.
    Nog heel veel plezier toegewenst en doe voorzichtig.
    Groetjes en een dikke kus.
    Els Korver

  • 25 Maart 2010 - 07:23

    Bart Van Den Berg:

    Zo te horen maak je van alles mee, klinkt als een fantastische ervaring.
    Tot over een hele tijd dan maar op de Meer en Vaart.

    Gr. Bart.

  • 25 Maart 2010 - 15:44

    Maaike Anker:

    Heej Ineke!

    Ik kreeg van Walter P. (JEWEETWEL ;) ) een mailtje met de link van deze site er in. Ik heb meteen even helemaal bijgelezen. Wat maak je een hoop mee!! Lijkt me super indrukwekkend allemaal. Leuke foto's maak je ook. Ik ga zeker nog vaak meelezen hier! Pas goed op jezelf daar.

    Groetjes Maaike

  • 27 Maart 2010 - 11:29

    Harry Hendriks:

    Hoi Ineke (of zal ik gewoon muts zeggen),

    Goed om weer wat van je te zien en te horen. Deze site is een mooie manier om je belevenissen te laten zien. Knap en stoer van je dat je toch (weer) het avontuur bent aangegaan ondanks je recente verhuizing naar Alkmaar.
    Tja, het ziet er ff anders uit dan het Amsterdamse. Leuk om te zien dat je huiselijk geweld aan het promoten bent daar. Ik heb nog een paar huisverboden daar voor je. Bestaat daar ook een soort hovj?? Voor dat soor klusjes? Tot gauw weer en pas goed op jezelf.

    Har

  • 27 Maart 2010 - 13:44

    Ellen:

    Hey Ien,

    Je ziet wel een beetje pips tussen die mensen, hihi.... zo te lezen bevalt het je wel. Mooi zo. Nou veel plezier en schrijf je later weer. Groetjes

  • 28 Maart 2010 - 03:38

    Alan:

    Heeee Muttie Muttie,

    Hoe gaat het? Mis je ons al, hahaha.
    Leuk om te zien dat je niet zo opvalt tussen de plaatselijke bevolking, toch misschien maar meer in de zon????
    Grapje hoor....
    Blijf ons maar goed op de hoogte houden daar.
    Ik blijf jou in ieder geval in de gaten houden daar.
    Doeiiii en voorzichtig he !!

  • 09 April 2010 - 09:02

    Ellen:

    Hey Ien,
    Nog steeds naar je zin? Het is vast lekker weer daar.... Nou zet hem op daar en make the world a better place!!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Soedan, Khartoem

Soedan

Recente Reisverslagen:

11 Augustus 2010

Onderweg

03 Augustus 2010

Piece by Piece

22 Juni 2010

Weer op het nest

31 Mei 2010

Het missie leven

17 Mei 2010

kippen requiem
Ineke

Actief sinds 08 Feb. 2010
Verslag gelezen: 296
Totaal aantal bezoekers 50961

Voorgaande reizen:

23 Februari 2010 - 25 Augustus 2010

Soedan

Landen bezocht: