vrouwendag - Reisverslag uit Khartoem, Soedan van Ineke Gerrits - WaarBenJij.nu vrouwendag - Reisverslag uit Khartoem, Soedan van Ineke Gerrits - WaarBenJij.nu

vrouwendag

Door: ineke

Blijf op de hoogte en volg Ineke

08 Maart 2010 | Soedan, Khartoem

Omdat we op de loonlijst staan van de UN, maar op dit moment niet werken, geen lessen of cursussen volgen moesten we ons vanmorgen om acht uur melden op Head Quarter.
Meteen maar even geïnformeerd, bij de rotation officer hoe het nu verder moest.
Tja….. er werd gebeld met Juba….er werden wat mails gestuurd (God weet naar wie) en er werd op hoofden gekrabbeld.
Wij, als slimme Nederlanders hebben hierop zelf een plan bedacht.
We moeten naar Juba om daar ons UN rijbewijs te halen, daarna kunnen we pas verder. We kunnen niet naar Juba, omdat er geen accommodatie voor ons is op dit moment.
Wij wisten dat er vandaag in Khartoum voor de militairen rijexamens zouden zijn en hebben ons daar op slinkse wijze tussen laten zetten. Wij zijn nu in het bezit van een UN drivers permit…….gewoon een kwestie van vooruit denken.
De rijexamens werden ’s morgens om tien uur afgenomen en om drie uur konden we het felbegeerde kaartje ophalen. (als we het in Juba zouden doen, zouden we er na het examen drie weken op moeten wachten. Geen UN rijbewijs = niet rijden)
Wij dus blij en opgetogen weer terug naar het kantoor van de rotation officer, om te kijken
of er nog nieuws voor ons was, dat was er niet.
Er werd weer op hoofden gekrabd en bedenkelijk gekeken. Plotseling vroeg de rotaion officer wat het probleem nou precies was………..daar zakte ons speekwoordelijk de broek vanaf (die toch al wat ruimer gaat zitten) en we hebben hoofdschuddend het kantoor verlaten.

Het was vandaag internationale vrouwendag en daar wordt binnen de UN en in Sudan ook aandacht aan geschonken. Er was ter ere hiervan een soort bijeenkomst georganiseerd met sprekers en er werden Afrikaanse dansen opgevoerd. Ik heb ervan genoten en dat maakte het einde van de dag toch weer een beetje dragelijk.
Morgen………morgen gaan we ons weer met goede moed om acht uur melden.

Salam

• 09 Maart 2010 - 04:27

Anita:

Hee Ineke,

Nou, die broek mag niet te los gaan zitten hoor!! Maar als ik hoor onder wat voor erbarmelijke omstandigheden je straks in Torit gaat begeven, dan zal ik hier alvast de sprinkles gaan verzamelen!

Het komt allemaal goed, maar voor de tussentijd, veel sterkte en geduld!

Liefs,
    Anita

• 09 Maart 2010 - 08:08

Fred Driessen:

Hou vol,

Gooi dat westerse tempo overboord. Wij hebben een klok en zij hebben de tijd...... De UN is gewoon een log orgaan. Zorg goed voor jezelf zoals met dat rijbewijs, dat is een slimme zet.

• 10 Maart 2010 - 17:41

Lau En Maria:

Lieve Ineke,
    Volgens ons had je niet verwacht hier nog een prachtige dansvoorstelling te zien. Hiervoor hoef je niet naar de schouwburg. Het moet een bijzondere ervaring zijn geweest en je had er nu nog, alle tijd voor.
    Dat andere is een kwestie van geduld, dat zul je vast nog veel, veel meer moeten hebben (leren?)
    Hoe dan ook, straks in Torit is er werk aan de winkel.
    Pas je goed op jezelf, een beetje kan er wel vanaf, maar niet teveel, hoor! liefs van ons