Herberg - Reisverslag uit Khartoem, Soedan van Ineke Gerrits - WaarBenJij.nu Herberg - Reisverslag uit Khartoem, Soedan van Ineke Gerrits - WaarBenJij.nu

Herberg

Door: ineke

Blijf op de hoogte en volg Ineke

07 Maart 2010 | Soedan, Khartoem

Vrienden/innen

Na veel lange dagen in een leslokaal is het dan zover, we zijn klaar met de induction course.
Het was een opgave hoor al die presentaties, die voornamelijk bestonden uit het oplezen van een geprojecteerde tekst. Het was ook een beetje Jip en Janneke gehalte.
Ik realiseer me ook wel dat wij in Nederland best goed voorbereid zijn op een aantal zaken. In elk geval beter dan onze Samoa (afgekort natuurlijk al de soa tjes) collega’s. Zij zijn hier voor twee jaar geplaatst. Ze hebben geen medische voorbereiding gehad. Een van hen vroeg aan ons waar ze hun vaccinatie tegen Malaria konden halen. Ook zijn ze niet in het bezit van een muskietennet. Dat heb je in het zuiden toch echt wel nodig. Het aantal ziektes en beestje dat je hier op kunt lopen is best wel hoog.
De afgelopen dagen zijn er ook wat andere collega’s bij ons in de klas komen zitten, o.a. uit Ruwanda, Turkije, Croatie en wat Deenen. Er zijn er ook een aantal die ik niet meer heb terug gezien. We moesten elke dag in de ochtend en in de middag een attention sheet invullen, maar echt overzicht op de aanwezigen was er toch niet. Tijdens de eerste dagen zat en bleef iedereen braaf in de klas zitten, maar naar mate de cursus vorderde zag je regelmatig mensen tijdens de les verdwijnen (kan natuurlijk ook voor sanitaire stop zijn) of men kwam halverwege de les doodgemoedereerd binnen sloffen. Ach uiteindelijk maakt het waarschijnlijk ook niet uit.
Morgen, maandag dus vliegt iedereen uit naar de teamsite’s. Tenminste dat was de bedoeling. De UN zou de UN niet zijn als er niet honderdduizend formulieren ingevuld moeten worden.
Dat is natuurlijk ook wel een beetje logisch, om te weten wie, waar en op welk moment zit, of naartoe onderweg is. Echter er moet ook een formulier voor aanvraag van accommodatie ingevuld en ondertekend door een UN functionaris (in deel waar men naartoe afreist)
Hier in het Noordelijk gedeelte van Sudan valt het weekend op vrijdag en zaterdag. Voor het zuiden is het gewoon op zaterdag en zondag. Vandaag kwam men erachter dat de accommodatie formulieren nog niet getekend waren. Na veel geregel en getelefoneer kwam het toch nog goed………voor de meeste dan. Voor Harm, Dirk en mijzelf was geen plaats meer in de herberg, dus blijven we tot nader order in Khartoem.

Een aantal dagen geleden zijn we met z’n allen op bezoek geweest bij de Nederlandse ambassadeur. Het is een gedreven man die veel ervaring heeft met de Afrikaanse cultuur. Hij kon een duidelijk beeld schetsen van de huidige Sudanese situatie.

Een van de laatste lessen die we in de cursus hebben gehad ging over de lessen die wij moeten gaan verzorgen op onze team site’s. Ik kan jullie zeggen dat dit ook een uitdaging gaat worden.
We hebben mooie schema’s gezien over basis politie training, forensisch onderzoek, swat training, field training, management training, community police, recherche onderzoeken.
Feit is echter dat: de trainingen meestal onder een boom gegeven worden, de tolken vaak niet op komen dagen, er geen middelen zijn om mee te werken. Geen materiaal zoals pennen, schriften etc. 70% van de cursisten niet kunnen lezen en schrijven (dus die pennen en schriften heb je toch niets aan) de cursisten bestaan uit ex-rebellen of mensen uit het leger,
zij geen salaris ontvangen. De cursisten komen ook alleen opdagen als wij ze van een maaltijd voorzien.

Salam malaikum

• 08 Maart 2010 - 07:26

Monique :

Mijn fotostudio lijkt een beetje op jouw kantoor zo te horen :) Het enige verschil is dat ik mijn snelle jelles niet hoef te geven aan mijn klanten.
    Als je een beetje vol klasje hebt dan ben je er zo door heen, maar dan kun je ze misschien pennen geven om op te kauwen :) Of ben ik nu hardvochtig.... met de nadruk op hard en niet op vochtig hahhahaaha,
    want die ymea op jouw aanraden houden meer de muggen weg dan dat het de rest van de ellende uitschakelt.
    Heb je ymea bij je?Dan kun je dat ook geven aan ze als anti malariadepressivum. En dan maken ze tegelijk verse eieren weer aan is ook handig en lekker met een beetje "been"ham.

Van de week zag ik een blauw autootje de Ruyterstraat uit rijden en ik dacht shit waren we maar nooit gaan skieen had ik je benen maar gebroken voor dat we vertrokken en moest dus even slikken en symbolisch een klein traantje weg pinken.
    Wat ben ik op dreef op de goedevroege morgen,het lijkt wel automatisch schrift want normaal ben ik niet zo grappig zoals je weet. Denk dat het je oma is die nu doorkomt. Ze zegt maak geen vlekken op je kleren en op je goeie muskietennet.

Dikke kus van iemand met een dikke lip die heb ik gisteren onwijs verbrand, dus ik ga het busje er bij bestellen en dan op naar...... kantoor :)

Was nog in Garbo, waren wel wat tuin kandidaten bij.Ik heb ze op de lijst gezet.

Dag lieve Ineke, ik kijk uit naar je nieuwe verslag.

xxxx
    Liefs,

Monique

• 08 Maart 2010 - 17:48

Lau En Maria:

Lieve Ineke,
    nou het moet niet gekker worden: geen plaats in de herberg geloof je toch niet. Het lijkt het kerstverhaal wel. Het loopt niet bepaald geolied bij jullie.
    Mischien kun je, ondanks je wens snel naar Juba te willen, nog even genieten van je rust in Khartoum . want als we zien wat jullie allemaal moeten doen en in welke omstandigheden.... niet niks.
    liefs van ons en hou je goed.

• 13 Maart 2010 - 18:14

Jetty:

Hé Ineke,
    Dat is inderdaad "een uitdaging" wat je daar straks moet gaan doen.
    xx JJ